Bet grįžtu prie
markučių. Nesu filatelistas, nors
naujuosius lietuviškus ženklus nusiperku beveik visus, nebent pražiopsau
kokį. Atminimui. Ryšių ministerija, leidžianti šią produkciją ir nuolat
branginanti savo unikalias paslaugas, tarsi bando „žengti į koją“ su tauta ir
jos realijomis. Iš ženklų į adresatus visame margame pasaulyje žvelgia
tautiškai pasipuošę suvalkiečiai ir dzūkai, koks nors amerikonas gali tik
stebėtis mūsų miestų ir miestelių heraldikos įvairove. Vatikano archyvuose
veikiausiai saugoma popiežiaus vizitui Lietuvoje skirta serija. Pašto
miniatiūrose įamžintas nemenkas būrelis rašytojų, dailininkų, muzikų. Net
olimpiados nepamirštos – čia ir disko metikas, ir kova prie krepšio. Tai ko
dar norėt? Aišku ko: kaip norėtųsi, kad tos miniatiūros būtų panašios į tikrus
pašto ženklus, kokius tiražavo (irgi dažnai užsieniuose) 1918-1940 metų
Lietuva. Ten būta ko ne šedevrų – vien Dariui ir Girėnui skirta serija
ko verta; turiu ją ir šiandien. Arba Kaune vykusiam 1939 metų Europos
krepšinio čempionatui, kur lietuviai tapo „Europos meisteriais“. Smetoniškos
markutės niekuo neišsiskyrė iš europietiško konteksto, atrodė
normaliai, tvarkingai ir savo formatais, ir tematika. Nieko nešokiravo iš
įvairaus nominalo ženklų žvelgiantis Antanas Smetona, nors gal kam ir
nepatiko, kas žino. Ne tai svarbu, lietuviškais ženklais, kaip ir litais, buvo
galima didžiuotis, bent jau nerausti iš gėdos.
Šiandien tų ženklų beveik niekas „nepastebi“, tekšt ant
voko didžiąją miegapelę ar keistuką koplytstulpį žiemos peizaže, koks
skirtumas! Yra, žinia, vienas kitas labiau vykęs ženklas, bet didžiuma kaip du
vandens lašai panėši į buvusios SSRS filatelijos „šedevrus“ ar kokios
bulgarijos, liaudies Mongolijos ženklus. Geriausiu atveju – į Afrikos ar kitų
kokių egzotiškų valstybėlių miniatiūras. Lietuviški ženklai (gal išskyrus
labiau vykusius standartinius) – didžiai spalvingi, margi, jų piešinys
„hiperrealistinis“, kompozicijos primityvios, kokybė itin prasta. Ot, vis tiek
imsiu ir kažkam priminsiu, kad pašto ženklas – tai ir Lietuvos vizitinė
kortelė, kasdien siunčiama čia pat ir už okeanų. Ten, aišku, irgi retam
terūpi, kas nupaišyta lietuviškam ženkle. Bet vis dėlto kai kas ir atidžiau
pasižiūri, ir šypteli atlaidžiai – ak, tie lietuviai! Mūsų įvaizdis šiuo
požiūriu pats prasčiausias. Manau, man pritartų ir dori filatelistai (jeigu
dar tokių yra?), ir dailininkai, kurie niekad negaus užsakymo Ryšių
ministerijoje, kuri aprobuoja grožį ir gėrį filatelijoje. Net aš žinau, kad
Vengrijoje ir rusijoje ženklus spausdinti pigiau nei, tarkim, Vokietijoje ar
Švedijoje. (Dariaus ir Girėno ženklai buvo, rodos, spausdinti Didžiojoje
Britanijoje.)
Ir vėl būsiu tradiciškai nuobodus – bakstelėsiu pirštu
į latvius, o ypač į estus. Jų ženklų galima pasižiūrėti tik Centrinio Vilniaus
pašto salėje, viename bokse, kur kitados atsisėdęs galėdavai kurpti
meilės ar neapykantos laišką, neerzinamas iš gretimai įrengtos picerijos
sklindančių kvapų. Ak, paštas! Kam jis bereikalingas!
Dolerius vokuose jau siunčia tik kvailiai, telegramos žanras irgi
atgyveno. Bet ženklus valstybės tebeleidžia, ir kai pamatai estiškus ar
latviškus, juodas pavydas suima net ne specialistą. Jie europietiški.
Neprastesni už Olandiškus ar Daniškus. Miniatiūra yra tik miniatiūra! Ir
tautiškai apsirengę estai, ir latvių heraldika išrodo kur kas padoriau. O ir
visa kita. Atsidusęs nusipirkau čia penklitį kainuojantį estišką pašto bloką,
skirtą didžiausio jų grafiko Eduardo Wiiralto šimtmečiui paminėti. Juolab kad
jame buvo pavaizduotas fragmentas iš jo „Pragaro“, kurį buvau įsiminęs nuo pat
vaikystės – buvo namuose tokia knyga “Estija“, gausiai iliustruota.“Pragarą“
tuomet įsidėmėjau be Wiiralto, tas paveikslas tada man rodės toks baisus, kad
kitąkart užmigt negalėdavau. Štai kas mūsų laukia, svarstydavau aš,
dešimtmetis – sproginėjančios smegenys ir velniai su šakėmis iš šonų. Nemanau,
kad tokio pragaro baidosi Ryšių ministerija ar didžiuma mūsų reprezentacines
miniatiūras kuriančių dailininkų. Ko jiems bijot? Juk niekas (?) neinkščia,
nesiskundžia ir nevirkauja. O jei Antanas Šakalys leidžia vokus partizanams,
politinėms aktualijoms, leidžia ženklus su Basanavičiumi, Čiurlioniu,
rezistentais ir tautine simbolika, tai jo, Antano Šakalio, profesionalo
grafiko ir filatelisto, reikalas. Jis, matai, net lipdukus ORO PAŠTO siuntoms
piešia ir visa tai vadina FILOP, t.y. – filateline opozicija. Kas apie
ją, ponai esate girdėjęs? Retas, manau. Nežina, ar pagražėjo Vokietijoje
atmušti litai, na gal saugesni bent pasidarė, daugiau vargo, kol tokį pats
pasigaminsi. Šakalio ženklai negalioja, juos gali klijuoti ar pasidėti
tik dėl grožio ar iš kokio sentimento. O grožis ir sentimentai
šiandien nei naudingi, nei madingi. Tiek ir tos kalbos. Toliau lipdysim ant
vokų lepioškas ir siųsim jas į Europą, Ameriką, Australiją. Dabar jau
vis dažniau ir į Aziją. Ir Afriką.
|