- Palyginkime tarpukario Lietuvos ir dabartinius
mūsų pašto ženklus.
- Pašto ženklus sunku lyginti. Smetonos laikais
lietuviški pašto ženklai buvo spausdinami ant popieriaus su vandens
ženklais, iškiliąja spauda, giliaspaude, netgi nuo litografinio akmens.
Ypatingais atvejais šis darbas buvo patikimas Anglijos ar Vokietijos
spaustuvininkams. Dabar jie kepami kaip Gariūnams skirtoje reklamoje – pas
„čigoniškus“ vengrus arba „Spindulio“ spaustuvėje, kurios poligrafinei bazei
reikėtų dar labai daug ko palinkėti. Vengrai net sau padoresnių ženklų
neatsispausdina, o mes dar kišam jiems savus pinigus. Toks lyginimas su
tarpukario ženklais gali būti tik sąlyginis.
- O jei tradiciškai pasilygintume su kaimynais –
latviais, estais?
- Meninis pašto ženklo lygis visuomet daug priklauso nuo
jo kūrėjo sąžinės. Smetonos laikais dailininkai mažajai miniatiūrai
atiduodavo visą savo talentą ir energiją. Ženklus kūrė tokios įžymybės kaip
A.Varnas, A.Galdikas, P.Galaunė, V.Jomantas. Ir latviai, ir estai žūtbūtinai
siekia išlaikyti senąsias pašto ženklo tradicijas. Kur kas labiau stengiasi
parodyti, kuo įdomi jų šalis. Estai gal racionalesni. Jie bando „apsaugoti“
ženklus nuo padirbinėjimo. Puiki latvių serija yra skirta Rygos jubiliejui.
Labai subtiliai atspausta. Pas mus matai tiesiog primityviausią kompiuterinį
dizainą. Tokį skubotumą ir paviršutiniškumą, kad plaukai šiaušiasi: ir už
tai dar mokami pinigai?
- Taip žinau, filatelija – tai pinigai, ir nemaži.
Kaipgi kotiruojami mūsiškiai ženklai filatelijos rinkoje?
- Klausimas tarsi „ne iš tos pusės“, bet jis esminis.
„Kotiruojami“ tik tie ženklai, kurių nebėra arba kurių buvo atspaustos tik
bandomosios partijos. Štai nebėra „blokadinių“ ženkliukų. Nors jų paskirtis
buvo kita, bet jie buvo prigiję ir kaip ženklai. „Bandomieji“- tai tokie
ženklai, kurių tiražas, trūkstant popieriaus, papildomai spausdinamas ant
panašaus. Bet jei apie pinigus, tai apie pinigus... Dideli pinigai „daromi“
kitur. Juos suka „Pašto ženklo“ vyrai ir moterys. Kodėl, pvz., mūsų ženklai
taip mielai spausdinami Vengrijoje? Ogi, ko gero, seni ryšiai, malonios
komandiruotės, visokie „komisiniai“, platintojų pasivažinėjimai į pasaulio
parodas. Vien už dalį šitų pinigėlių seniausiai buvo galima namie įkurti
puikiausią bazę. Tokią, kur būtų spausdinama ne tik „širpotrebo“ principu.
Nejau negalime parengti graverių ir lygiuotis į Čekiją, Austriją, Švediją ir
panašias padorias valstybes? Galima. Tik kažkam tai nepatinka.
-
Mat kaip! Ką gi, mūsų įdomioje šalyje kiekvienas verslas turi ir šešėlių, ir
dėmių. Kaip jos atrodo iš filatelijos varpinės?
- Pas mus, deja, pašto ženklų leidyba ne verslas, o po
senovei besisukanti tipinė sovietinė biurokratinė mašina, maitinama
valstybės lėšomis. Pasaulyje esama privačių firmų, taisyklės tai leidžia.
Jei tokia būtų Lietuvoje, ji, be abejonės, nukonkuruotų valstybinį „Pašto
ženklą“. Bet mes, dailininkai, menkai čia ką galim. Nebent pakalbėti,
padejuoti ir baisėtis naujai kepamais „pašto blynais“. Reikia vadybininkų,
organizatorių. Lietuvoje esama nuostabių spaustuvininkų. Štai banderolė ant
paprasčiausio „Primos“ pakelio. Čia ir piniginis tinklelis (nepadirbsi!),
ir šviečiantys kodai. Printed in Lithuania – „Garsų
pasaulyje“. Atsirastų alternatyva, bet kurioje iš dešimties panašaus lygio
spaustuvių per savaitę atsirastų moderniausia perforavimo mašina. Tai ne,
verčiau spausdintis „pas čigonus“. Taip išvežami iš Lietuvos pinigai ir
mažinamos darbo vietos...
-
Kokių ženklų, Tavo manymu, Lietuvoje labiausiai stinga?
- O, daugybės! Skurdi ir
žymiųjų žmonių serija, ir architektūros šedevrų. Stinga labai gražių, pigių, mažatiražių, bet itin geros kokybės ženklų, kurie tučtuojau dingtų nuo pašto
prekystalių ir sukeltų susidomėjimą filatelijos pasaulyje. Čia gal tiktų kokia
serija su mūsų kunigaikščiais ant toninio popieriaus su vandens ženklais.
- Kokius vis dėlto iki šiol išleistus ženklus
paminėtum kaip gražiausius?
- Gražiausi man tie,
kuriuose junti, kiek juos kuriant įdėta šilumos ir talento. Mano akimis –
tai V.Skabeikienės „Angelas“, jos gėlės, drugeliai. O ir M. Jasiulionytės
„Skrendantis angelas“, „Varpas“. Gražūs R.Lelytės ženklai su etnografiniais
drabužiais. Dar paminėčiau Š.Leonavičiaus „Kurėną“, B.Leonavičiaus bloką,
skirtą Pirmajai lietuviškai knygai. Būtų gražus ir H.Ratkevičiaus ženklas,
skirtas pašto traktui Vilnius-Krokuva, bet susigundyta perdėtu spalvingumu.
Tarpukaryje pašto miniatiūros buvo spausdinamos kur
kas grafiškiau, lietuviški ženklai pasižymėjo logiškumu, dekoratyvumu. Už
tai ir buvo vertinami pasaulyje. 1930-1938 m. jie jau pasiekė aukščiausią
anų metų spaudos lygį. Nė trupinėlio neatsilikome nuo Europos. „Grožis“ ar
„gražumas“ yra gan sąlyginis pasakymas. Ženklų, tiesa, buvo leidžiama mažiau
nei dabar, užtat serijos buvo solidžios. Keista, bet tuomet buvo spėjama
aprėpti visas aktualijas, istorinius įvykius, jubiliejus, valstybei
reikšmingas datas. Ano meto pašto ženklų kolekcija – tai tarsi miniatiūrinė
A.Šapokos „Lietuvos istorija“. Viso to nėra dabar.
- Kodėl, Tavo manymu,
filatelija beveik visiškai nesidomi jauni žmonės, moksleivija? Mano
vaikystėje ar paauglystėje kone kiekvienas bent trumpam virsdavo
filatelistu.
- Filatelijai reikia intelekto. O iš kur jo ims jauni žmonės?
Gal iš televizijos? Gal iš bulvarinės spaudos? Parodyk man bent vieną tarsi
jaunimui skirtą leidinį, kuriame egzistuotų bent varganas „Filatelisto
kampelis“. Sovietmečiu tokių būta, mat ženklai propagavo „didžiosios
tėvynės“ ideologiją. Pasaulis seniai žino: jei vaikai domisi
filatelija, tokios šalies laukia puiki ateitis. Joks istorijos vadovėlis
neišmokys tiek, kiek gera viso pasaulio ženklų kolekcija. Ženklai tai ir
istorijos, meno, kultūros sporto, gamtos, papročių, religijų, pažinimas. Ką
čia – tai tikra enciklopedija. Kas čia įklimpsta, tai jau visam gyvenimui.
Smalsumas ugdo protą, skatina atrasti. Argi to maža?
- Žinau, kad esi įkūręs vadinamąją FILOP. Filatelinę
opoziciją. Papasakok!
-
FILOP galėtų būti atskiro
pokalbio tema. Taip aš leidžiu alternatyvinius pašto ženklus, proginius
vokus, pašto lipdukus. Tai man atrodo tiesiog priverstinė ir vienintelė
išeitis. Juk norisi visapusiškiau pažvelgti į mūsų gyvenimą, istoriją,
kultūrą. Tai gal ir noras “gyventi nepatogiai”. Noras bent taip pabėgti nuo
homo sovieticus mąstymo stereotipų. Noras priešintis valdininkų
siekiui diskredituoti Lietuvą. FILOP tai savaip unikali produkcija. Mano
ženklai neatstoja “tikrųjų”, bet yra pasirodęs jų katalogas, jį išleido
Nacionalinis M.K.Čiurlionio dailės muziejus Kaune. FILOP ženklai ir vokai
primena valdžiai, ką ji “pamiršta”. O “pamiršta” be galo daug, tenka nuolat
priminti!
- Kokius, Tavo manymu, vyrus bei moteris kuo skubiausiai
derėtų įamžinti pašto ženkluose?
- O, jų be galo daug! Bet
pirmučiausia reikia tiesiog kasmet sekti žymiųjų žmonių jubiliejus. Trumpai
priminsiu, ką Lietuvos paštas „pamiršo“ paminėti vien 2000-aisiais. LDK
kunigaikščiui Kęstučiui sukako 700 metų, raketų kūrėjui K.Simonavičiui –
400, jo pirmajai pasaulyje knygai su daugiapakopės raketos brėžiniais – 350
metų. Buvo Vytauto Didžiojo gimimo ir mirties metinės, o šiemet M.Valančiui
sukako 200 metų. Ką čia, vertų pašto ženklo vyrų bei moterų turim apsčiai.
- Filatelija – ne vien ženklai. Ką manai apie kitą
filatelijos produktą – vokus, proginius ir specialius antspaudus?
- Čia padėtis labiau nei apgailėtina. Apie vokus gerai yra
vienas menotyrininkas pasakęs. Kažkieno paprašytas (gal net pašto?) parašyti
apie meninius pašto vokus, jis tiesiai rėžė: klausykit, bet kad čia suvis
nėra apie ką rašyti! „Lituanicai“ skirtame voke lėktuvo propeleris
sustingęs – štai, pasirodo kodėl jis nukrito! Vokai skurdūs, be polėkio,
prastos kokybės.
Antspaudai dar pusėtini, nors, su estiškais nėra ko net
lygintis – ten aukščiausio lygio technologijos, štrichai kaip siūleliai. Su
latviais dar galėtume konkuruoti. Šiaip meninis antspaudų lygis geras – čia
drovėtis nebūtų ko. Tiek būtų apie vokus ir antspaudus. Aš, kaip ir tas
menotyrininkas, beveik neturiu apie ką šnekėti.
- Ką gi, ačiū. Vilsimės, gal ir sulauksim laikų, kai
kolekcionuoti pašto ženklus, vokus bei antspaudus bus garbės dalykas. Juolab
yra kur žvelgti į priekį, yra kur ir atsigręžti. Sėkmės, FILOP.
|