Pirmiausia atsirado tekstinių bei iliustruotų užspaudų ant
sovietinių vokų; buvo išleista ir neoficialių 9 glavlito
neaprobuotų) iliustruotų vokų. Panevėžio filatelistų iniciatyva
tokie vokai buvo platinami jau nuo 1958 m. pradžios. Jais, tada
vadintais klubiniais vokais, greit susidomėjo ne tik Lietuvos, bet
ir užsienio filatelistai. Toli gražu ne meninis ar spaudos lygis
lėmė tokių vokų pasisekimą, o istorinė Lietuvos tematika ir iš
užmaršties keliamos asmenybės. Petro Kondratėno 1981 m. sudarytame
kataloge nurodoma net 120 tokių pozicijų (iki 1980 m. pabaigos).
Neoficialūs iliustruoti vokai, spalvoti proginiai antspaudai, į
pašto ženklus panašūs lipdukai, tipografiniai užspaudai ant
lietuviškos tematikos sovietinių pašto ženklų, prisidengus šūkiu
„Pažinkime savo Tėvynę!“ bei „Lietuvos TSR jaunūjų turistų
paštas“, pasirodė 1958-1960 metais. Tokie patriotiniai suvenyrai
Durbės, Saulės, Žalgirio mūšių ir kitoms metinėms buvo spausdinami
plačiai nesiviešinant sr net slapta, dažniausiai rajonų
spaustuvėse, kur žmonės buvo patikimesni, o sovietinio saugumo
kontrolė ne tokia akyla. Vis dėlto kai kurių leidinių
sumanytojams, autoriams tekdavo skaudžiai nukentėti, ypač jei į
istorinę tematiką atkreipdavo dėmesį užsienio kolekcininkai ir tai
pasiekdavo KGB ausis.
1968 m. ant prieškario Lietuvos pašto ženklų auksu buvo
užspausta“ 1918 / 1968 / 50“ – tai JAV lietuvių filatelistų
suvenyras Lietuvos Nepriklausomybės 50-mečiui. 1972 m. JAV
pasirodė dar vienas užspaudas: „50 de jure“ – Lietuvos valstybės
pripažinimo jubiliejui (1922 – 1972). Tuo metu šie suvenyrai
Lietuvą sunkiai galėjo pasiekti, bet pats faktas buvo didžiulis
paskatinimas pavergtoje tėvynėje plėtoti patriotinę veiklą,
naudojantis filatelistų ir kolekcininkų klubų renginiais ir
kuriant „vietinės reikšmės“ mažatiražius suvenyrus.
Pagaliau atėjo viešumo metas.
Kilus visuotiniam
Persitvarkimo, netrukus ir Atgimimo sąjūdžiui, dar sovietinei
Lietuvos Aukščiausiajai Tarybai 1990 03 11 paskelbus atkuriamą
Lietuvos Nepriklausomybę, jau po mėnesio prasidėjo Lietuvos
ekonominė blokada (SSRS nutraukė naftos tiekimą, ėmė varžyti
susisiekimą, kontroliuoti sienas ir t. t.). 1990 04 22 buvo
įkurtas Blokados fondas (paskubom pavadintas antiblokadiniu). 1990
04 27 premjerė Kazimiera Prunskienė pasirašė Vyriausybės posėdžio
protokolą dėl labdaros rinkliavos ženklų išleidimo iki 1 mln.
Egzempliorių tiražu (1990 05 20 išspausdinta 610 tūkst. Egz.:
išspausdinta už 47 tūkst. rublių). Šie spalvoti, kirptiniai, dt
klijų dangos, imituota perforacija ženklai su Vilniaus Trijų
kryžių atvaizdu (dailininkė Violeta Skabeikienė) buvo išspausdinti
Kaune, „Spindulio“ spaustuvėje.
Blokados labdaros
ženklas – tai ne pašto paskirties leidinys, tačiau pašto
administracijos jis buvo įteisintas kaip filatelijos suvenyras: jį
ne tik išleido Lietuvos ryšių ministerija, jinai jį ir rekomendavo
nuo 1990 06 14 lipinti ant visų siuntų šalia sovietinių pašto
ženklų (savo pašto ženklų Lietuva dar neturėjo; turėjo tik 1990 05
17 išleistų vokų „Atgimimo ąžuolas“; dail. V.Skabeikienė). Šie
labdaros ženklai (nominalas 50 kap.) net neįėjo į siuntos tarifą
(paprasto laiško tarifas tada tebuvo 5 kap.), bet buvo
antspauduojami (nuvertinami) pašto antspaudu.
Tai buvo ne tik
auka į blokados fondą, bet ir priemonė atkreipti atgimstančios
Lietuvos žmonių ir užsienio šalių visuomenės dėmesį į mūsų Tėvynei
gresiantį pavojų – būti ekonomiškai sužlugdytai ir dvasiškai
paklupdytai sovietinės imperijos. Tuo ženklu Lietuva per savo
atgimstantį paštą , kad ir tarptautinių pašto taisyklių
nerekomenduojamomis priemonėmis, parodė atkaklų laisvės siekimą,
norą visom įmanomom priemonėm įtvirtinti naują savo būtį, skelbė
prasidėjusį naują savo istorijos etapą. Nepaneigsime ir to , kad
ši „popieriaus skiautelė“ daugeliui abejojančių ar abejingų mūsų
tautiečių atvėrė akis, paskatino ir padrąsino, padėjo geriau
įsisąmoninti valstybinį ir tautinį tapatumą. Pasaulio filatelijos
spaudos, daugelio nė nesidominčių filatelija, bet reikalą
suprantančių užsieniečių palankumas taip pat buvo mūsų
paskatinimas ir parėmimas. Per tai daugelis supratome esantys ne
vieni ir vieniši kilnioje savo laisvės kovoje.
Filatelijos
suvenyrų – vokų su užlipintu šiuo labdaros ženklu bei užspaustu
pašto antspaudu išskutinėta sovietine simbolika bei panaikintais
rusiškais užrašais, su 17 05 90 data, oficialiai, abonemento būdu
gavo ir Lietuvos ir užsienio filatelistai. Daugelis kolekcininkų
ir patys komponavo tokius atminimo suvenyrus, kad šie nueitų kuo
įvairesnius pašto kelius – į užsienį ar būtų antspauduoti
Lietuvoje tebesančių sovietinės kariuomenės dalinių antspaudais.
Šie pašto suvenyrai jau seniai įgijo istorinę vertę, tapo daugelio
rinkinių puošmena, nes susiję su atkurtos nepriklausomos Lietuvos
valstybės ir jos pašto veiklos pačia pradžia (pirmieji Lietuvos
pašto ženklai, 1990 06 07 paskelbus pirmąjį jų kūrybos konkursą,
tepasirodė 1990 10 07: tai garsusis „Angelas“, 5, 10, 20, 50 kap.;
Dailininkė V.Skabeikienė).
Dėl šio labdaros
ženklo susiejimo su filatelija neprotestavo ir jo nepasmerkė nė
viena tarptautinė pašto ar filatelijos institucija (PPS, FIP,
CEPT, Posteurope nei 1994 m. įkurta Baltijos šalių pašto sąjunga).
Vienintelė išsikerojusi cenzūra buvo Maskvos rankose: Lietuvoje
tebeveikė KGB kontrolės-perliustravimo punktai (KPP), kuriuose be
adresato žinios buvo atplėšiami ir tikrinami laiškai. Bet tuos KPP
labiau domino laiškų teksto turinys, o ne voko „puošmenos“.
Ne veltui sakoma,
kad domėjimasis filatelija – visuomenės kultūringumo rodiklis.
Beatsikuriantis
Lietuvos paštas taip pat greit patyrė sovietines represijas:
Vokietijoje, Leipcigo vertybinių popierių spaustuvėje,
išspausdintus pirmuosius perforuotus, su klijų danga Lietuvos
pašto ženklus (apie 22 mln. Egz.) Lietuvos ir Lenkijos pasienio
Lazdijų muitinėje 1991 01 06 sulaikė ir norėjo konfiskuoti iš
Maskvos atvykęs vyriausiosios muitinės pareigūnas su ginkluotu KGB
būriu, vėliau grąžino nuo sienos. Solidarizuodamiesi su
nepriklausomybę atkūrusia Lietuva, šią ženklų siuntą iki 1991 09
09 Lenkijoje slapta saugojo Seinų paštininkai. Per tą laiką dalis
šių ženklų į Lietuvą atsigabenta įvairiais būdais pergudraujant
pasienio kontrolę. Tik 1991 09 10 visas ženklų tiražas sėkmingai
pasiekė Vilnių.
Lietuvos pašto ,
filatelijos atgimimas džiugino kolekcininkus, jų gretos neregėtai
didėjo, paštas visiems tapo bene lankomiausia vieta – kiekvienos
lietuviškos naujovės buvo laukiama nekantraujant ir nepaprastai
dėmesingai. Antai 1991 m. gruodį ėmus kalbėti apie lietuviškus
lipdukus vietoj rusiškų („ Oro paštu“, „Per Pasiuntinį“), kol kitų
metų pabaigoje jų šiek tiek atsirado didžiųjų miestų paštuose (bet
dar be klijų, karpomų iš lapo), dailininkai Antanas Šakalys,
Algirdas Šilionka sukūrė, atspaudė šilkografijos būdu ir išplatino
(net paštuose) kur kas daugiau variantų tokių lipdukų –
lietuviškų, išvaizdžių, spalvingų, savilipių. Tuo tarpu Lietuvos
paštai dar ir 1993 m. dažnai kur tegalėjo pasiūlyti tik rusiškus
lipdukus.
Patriotizmas, pilietiškumas – štai kas skatino kiekvieną
sąmoningą lietuvį jam įmanomais būdais prisidėti prie valstybės
atgimimo pačiomis lemtingiausiomis dienomis. Kolekcininko
priedermė – dar ir įamžinti tų istorinių įvykių atminimą. Taip ėmė
rastis ir daugiau niekieno necenzūruojamų suvenyrų - vokų,
antspaudų, užspaudų, lipdukų.
Lietuvos paštas
taip pat akivaizdžiai stengėsi ištrūkti iš Maskvos glėbio: 1991 m.
spalio pabaigoje ant sovietinių ženklinių vokų ėmė užspausti
ženklo anuliavimo linijas, o šalia – pašto ženklo pavidalo
lietuviškus provizorinius užspaudus. Rankiniais spaudais
(linijomis) buvo anuliuojami ir sovietinių ženklinių atvirukų
ženklai. Oficialių tekstinių užspaudų buvo padaryta ir ant
sovietinių vokų (Vasario 16-ajai, Kovo 11-ajai).
Kitos buvusios sovietinės respublikos, neturėdamos savo pašto
ženklų, ilgokai naudojosi sovietiniais, ant jų užspausdamos savo
užspaudus (valstybės pavadinimą, naują nominalą).
Pirmoji tai
daryti ėmė Latvija (nepriklausomybę paskelbusi 1990 05 04,
užspaudai – 1991 12, 1991 04, 1993 02). 1992 03 tą patį jau darė
Leningrado sritis ir Sankt Peterburgas (koks pavadinimų derinys!),
Kazachstanas, atskirai dar ir Leninskas (Baikonūras), neatsiliko
Moldova, Kijevas, 1993 m. užspaudai pasipylė Altajaus krašte,
Džeskasgane, Kirgizijoje, Tadžikistane, Uzbekistane... Lietuvos
ryšių ministerija nei Lietuvos miestų šito nedarė, nors lietuviškų
ženklų dažnai trūko. Kolekcininkai šią istorinę pervartą ėmėsi
fiksuoti savaip – nesikėsindami į galiojančių iki 1991 12 31
sovietinių ženklų nominalus, užspausdavo bent sakralinį žodį
„Lietuva“, Nepriklausomybės atkūrimo (1990 03 11) arba Kruvinojo
sekmadienio (1991 01 13) datą.
Kaip atsitiko, kad Lietuvos paštas nė neketina paminėti
Kruvinojo sekmadienio penktųjų metinių, dailininkas Antanas
Šakalys sukūrė ir pagamino proginį spaudą, jame tiesiai nurodęs,
jog tai neoficialus žymėjimas, ir tekste pridūrė: „FILOP“.
Ši santrumpa
greit tapo lakiu žodeliu, reiškiančiu filatelistų opoziciją
oficialiam paštui ir skurdokai oficialiajai filatelijai. Idėja
greit buvo suprasta, daugelį sudomino (ne vien Lietuvoje) ir ėmė
reikšti gyvąją, tautinę filateliją, siekiančią savo priemonėmis
kompensuoti tai, ko nespėja, nesugeba ar nenori pašto leidybos
valdininkai. Daugeliu atveju „filopo“ suvenyrų paskirtis bei
tematika ir rodo nesumenkusią Atgimimo dvasią, tebesančias gyvas
tautines ir patriotines aspiracijas. Juolab kad pastarojo
dešimtmečio Lietuvos paštas , atrodo, jau spėjo išryškinti du savo
veiklos etapus: visuotinio patriotinio pakilimo bangą – ir greit
subiurokratėjusio valdininkavimo sukeltą atoslūgį. Arba deficitas,
arba devalvacija, - daugeliui tik tokį įspūdį yra palikusi pašto
leidybos politika: nuo ženklų ir vokų limitavimo net Filatelistų
sąjungos nariams, ženklų sulaikymo neribotam laikui, lapų plėšymo
pusiau (kad kolekcininkai neturėtų jo viso), nuo draudimo platinti
kooperatyvų ir privačios leidybos meninius vokus – iki pilnų
sandėlių nepaklausios produkcijos, dabar siūlomos visiems ir
visur. Kiekvienu atveju vis pabrėžiant Ryšių ministerijos ar
Lietuvos pašto monopolines teises, deja, tebėra neapgalvoti ir
nenustatyti leidybos principai ir prioritetai , nes paštas,
atrodo, susikūrė tik sau patogų, atsakomybės nereikalaujantį
veiklos modelį: leidyba pagal kitų organizacijų (ar personų)
paraiškas (ar užsakymus?) – posovietinį hibridą, pagal kurį lyg ir
vadovaujama, lyg ir vykdoma. Tai pamatėme, kai Lietuvos valdovo
Vytauto ir žymiojo mūsų dailininko M.K.Čiurlionio jubiliejinės
serijos su blokais išėjo pavėlavusios, visai kitais metais, tarsi
tų jubiliejų nė nebuvo. Jau 1995 m. „Pašto ženklo“ dailininko
nuostata iškalbingai parodė oficialios filatelijos infantilumą:
„Poetui Sarbievijui pašto ženklo nebus: pasauly visos valstybės
leidžia tik žvėrelius, paukštelius...“
Tad kiek mūsų
tauta ir valstybė gerbia save ir filatelijoje įtvirtina savo
vertybes?
Pašto leidyba –
taip, valstybės monopolis. Bet jei pašto sistema pati nesiima
leidybos sumanymų iniciatyvos ar to nesugeba, vadinasi, turi to
imtis kažkuri kita valstybės institucija. Šią monopolinę teisę
paštui valstybė suteikė įpareigodama leisti ne gėrimų, ne degtukų
etiketes, ne saldainių popieriukus. Lietuvos pašto ženklai ir kiti
leidiniai pasaulyje kartais gali nuveikti daugiau negu nacionalinė
valiuta. Tai nebeįrodinėjama, o mūsų pačių Atgimimo metais patirta
ir istorijos patikrinta tiesa. Tuo tarpu savo valstybės prestižo
nepaisymas (užuot šį prestižą didinus!) mūsų pašto leidyba per
keletą metų nustūmė į „trečiojo pasaulio“ rinką; bet jo turguose
už savo pašto ženklus ne ką tenupirksime – ten kita konkurencija
ir kitokios vertybės.
Ne svetimiems
dievams, ne aukso veršiui melstis turėtų Lietuvos pašto leidėjai.
Pirmoji priedermė tebėra patenkinti ilgų okupacijų nualintos
tautos dvasinius poreikius, jos jaunuomenę žadinti kilnesnėms
idealams.
Kiek pašto
produkcijos leidėjai nepaiso Lietuvos valstybės ir tautos
istorinių vertybių ir patriotinių paskatų, tiek ši tematika,
turėdama paklausą, natūraliai plėtojasi per savilaidą. „Filopo“
leidinių nepavadinsi nei komerciniais, nei spekuliatyviais, nei
kiču. Tai tarsi atsakas į pašto leidybos komercializavimą ir
paauglių skonio tenkinimą. Deja, paauglius ir jaunuomenę
oficialioji leidyba tuo ir atbaidė, kuo manė priviliosianti.
Visos temos – vienos daugiau, kitos mažiau – turi savo mėgėjų,
tačiau nei drugeliai, nei ropliai, nei gėlytės – tai ne
prestižinės temos nei valstybei, nei šiuolaikinei filatelijai,
toli pažengusiai intelekto, o ne pramogos link. Labai svarbu
atsiminti, iš ko Lietuva turėtų mokytis, nepamiršdama ir savo
Nepriklausomybės laikais (1918-1940) įgyto pašto leidybos
prestižo: heraldika, istorija, asmenybės, valstybingumas,
tautiškumas atskleisti įtaigiai, originaliai ir profesionaliai,
ir, beje, moderniausiu tiems laikams spaudos lygiu. Pašto leidyba,
buvusi patikima Lietuvos valstybingumo atrama, o ženklai –
pagarbos verti mūsų valstybės pasiuntiniai, vėl turėtų įtvirtinti
atkurtos valstybės vertybes. Lietuva – didžios istorijos kraštas,
nes, atlaikęs didžias negandas ir amžių skriaudas, neprarado savo
istorijos tęstinumo, dvasios polėkio, didžių kovų ir garsių
asmenybių atminimo. Apgailėtinai maža būtų per filateliją byloti,
kad čia globojamos rudosios varlės, iš Afrikos atskrenda
drugeliai, per šv. Kalėdas apsninga krūmus ir kas ketveri metai
vyksta dainų šventės. Bet apgailėtinai daug nepadaryta, jei
užsienio lietuviai turi Tėvynei priminti: ar kas nors dar
prisimenate Nepriklausomybės ir Laisvės kovas, jų 80-metį ir
50-metį? Galiausiai prašyte išprašytas vienam jubiliejui
neišvaizdus pašto ženklas. Kitam jubiliejui – nors proginį
antspaudą – sukuria tik „filopo“ autoriai. Iš užsienio lietuvių
tokių prašymų būta nemažai. Jiems pažadėta, bet nesyk netesėta.
Lietuvos paštas tuo tarpu užsižaidžia raudonu riestainiuku su
širdute viduryje – paauglių Valentino diena... (Matyt, dėl
svarbumo ji pratęsiama ištisą savaitę.)
Tauta pamiršusi
savo praeitį, yra be ateities. Tauta, neprisimenanti savo
istorijos, auga lyg vaikas be tėvų. Kieno tai žodžiai ir kam
tarti? Tada kokiom priemonėm tauta turi rūpintis savo dvasios
išlikimu? Atlaikiusi sovietinį mankurtizmą, ji pasiryžusi
atlaikyti ir teletabius, helovynus, satanistus, matydama, kaip į
atsidariusias mūsų valstybės dvasines tuštumas kartu su
narkotikais, pseudokultūra ir kosmopolitizmu veržte veržiasi viso
pasaulio atmatos.
Tokiom aplinkybėm
valstybės suteikta leidybos monopolinę teisę paversti „pageidavimų
koncertu“ tėra saviapgaulė. Tereikia paštui kitokio požiūrio ir
kitokios elgsenos, geranoriškai naudotis kitų išradingumu ir
iniciatyva, ir pageidautojų laiškai iš plačiojo pasaulio neplauktų
nei į Prezidentūrą, nei Vyriausybei, nei ministerijoms. Neliktų nė
paties „filopo“, kaip dailininkams neliko noro toliau leisti oro
pašto ir kitus lipdukus, kai kiekvienas paštas jų jau turi, ir
tiek kiek reikia.
Esama dalykų,
kurie verti visuomenės, vadinasi, ir pašto dėmesio. Antai kas
trukdė valstybės paštui nieko nelaukiant išleisti ženklų su visais
Lietuvos valdovais – pradedant nuo karaliaus Mindaugo ir baigiant
paskutiniuoju Gediminaičiu? Absurdiškai atrodo leidybos komisijos
atsakymas „tai niekam neįdomu“. Moldovai įdomu visi jos
gospodariai (kunigaikščiai) – jau 1993 ir 1995 m. išleista 12
ženklų ir blokas, ženklai leisti ir lapais, ir suvenyriniais
lapukais, o šie pritaikyti klijuoti į specialiai apipavidalintus
bukletus su angliškais ir vokiškais paaiškinimais; išleista ženklų
net istorinių filmų tematika („Lautarai“, Dmitrijus Kantemiras“),
nekalbant jau apie senovės pilis ir tvirtoves, vienuolynus, kitus
architektūros paminklus, daugelį išradingų ženklų kultūros
veikėjams. Baltarusijai įdomu ženklai su Mikalojaus Radvilos
Juodojo portretu, Ukrainai – su savo hetmonų, vienuolių ir
metropolitų atvaizdais. O Lietuva 10 metų tebelaukia karaliaus
Mindaugo, šv Kazimiero...
Atsiriboti pasivadinus „geriausiais Lietuvos dailininkais“
pašto leidybininkams per maža. Juodieji gandrai, kamanės,
miegapelės, baliniai vėžliai, stumbrai, grybai – reti, nykstantys,
globotini... O karalius Mindaugas –Dažnas? Dažnas ir Vytautas
Didysis, kad ženklai ir blokai su jo portretu iš pašto apyvartos
pašalinti nominalų neatitikimo ar kita dingstimi? Bet ar tik
todėl?
Nutylėdama
svarbiausias Lietuvai temas ir asmenybes, „filopą“ skatina pati
pašto leidyba, formaliai susikūrusi savo „jubiliejų minėjimo
lentelę“ – tarsi visų vertybių prasmę sudarytų tik jubiliejai.
Tarsi tik jubiliejai būtų ir pažinimas, ir dvasinių poreikių
tenkinimas, ir valstybės įvaizdis. Malūnai ir kuršių žvejų laivai
laimingesni: jiems nereikėjo laukti jokių jubiliejų. Dar viena
molotoviška nuostata „Ne!” – filatelijoje neminėti ir nevaizduoti
gyvų žmonių. Tuo tarpu nei apie Latvijos, nei apie Estijos paštą
nepasakytume, kad „jie myli tik mirusius“.
Galiausiai,
painiojantis savo pačių argumentuose, stengiamasi visuomenei
įpiršti nuomonę kad pašto ženklas – tai tik pašto paslaugų kvitas,
kad pašto ženklai išvis leidžiami ne kolekcionavimui ir juo labiau
ne kolekcininkams. Vadinasi, pigiausia būtų išsiversti be meninių
pašto ženklų – vien guminiais spaudais arba ženklinimo aparatais?
Bet ar filatelija – tik pašto administracijos tarnaitė? Kiek
administracija ją darė tarnaite, tiek „filopas“ vadavo ją iš
tokios tarnystės.
Vis dėlto pašto
ženklai Lietuvoje leidžiami. Tik kam ir kodėl? Norint pabrėžti,
kad Lietuvos paštui pati svarbiausia ir verčiausia tema – jis
pats? Daugelis atvejų tai ir rodo: 1998 m. savo garbei išleistas
pats brangiausias blokas (13 Lt) su besikeičiančių spalvų plėvele,
proginis lipdukas, didžiulė serija proginių ir pirmos dienos
antspaudų.
Ženklai bus
leidžiami, kol pasaulis neatsisakys kolekcionavimo. Visuotinumas
ir demokratiškumas filatelijai ir suteikia nenuspėjamo įvairumo ir
kūrybingumo.
Filatelija nėra kieno nors monopolija. Tol ir gyvuos, kol nebus
monopolizuota. Tai ir yra toji takoskyra, kuri Lietuvoje atriboja
du požiūrius ir dvejopą veiklą. Bet atsiribojimas nieko gero
nežada. Kai paštas ir filatelija egzistuoja ne kaip harmoninga
visuma, ne kaip pilietinio sąmoningumo išraiška, - prarandama ir
bendros veiklos prasmė. Tada telieka ambicijų kova – ne visada
sveikos varžybos... Per jas dažnai ir vieni, ir kiti pamiršta, jog
pirmiausia būtina siekti nepriekaištingos kokybės, vengti
diletantiškumo ir skubotumo, deramai skirti vertybes nuo
vienadienių ir mados dalykų. Didžiulėje šių dienų pasaulio
filatelijos rinkoje laimi ne tos šalys, kurios praranda tautinę ir
valstybinę savigarbą, o pagrečiui ir savo piliečių pasitikėjimą.
Laimi atkaklus tautos būdas, gyvybinga valia, savimonė ir
saviraiška. Svarbesnės ir efektyvesnės pasaulio visuomenėje
bendrijos už tautą dar nėra buvę ir nėra. Tai liudija ir pasaulio
filatelija. |